Tip#028: Brzda navijáku – druhy a vysvětlení

Brzda navijáku je neocenitelný pomocník každého rybáře. Rybářské navijáky mohou mít různé typy brzd. Brzda navijáku má za úkol regulaci síly, která je potřeba k protočení cívky. Cívka navijáku se protáčí při zdolávání ryby nebo záběru, pokud ryba táhne velkou silou. Pokud je potřeba zabrat velkou silou, aby se cívka protočila, říkáme, že je brzda utažená. Pokud stačí k protočení cívky malá síla, brzda je povolená.

Ukázka práce povolené brzdy:

Existují tyto základní typy brzdy navijáku: přední brzda, zadní brzda, bojová brzda a volnoběžná brzda. Každý typ brzdy si stručně popíšeme.

Přední brzda

Přední brzda je aktuálně asi nejrozšířenější typ brzdy navijáku. Brzda se nastavuje pomocí matice brzdy, která se nachází na horní části cívky navijáku.

přední brzda navijáku
Přední brzda navijáku

Přední brzda se utahuje doleva a povoluje doprava. Pokud potřebujete sundat cívku u navijáku s přední brzdou, je potřeba vytočit matici brzdy úplně doprava, až se dostane na konec závitu a půjde sundat. Poté se dá cívka vysunout. Méně často se dá cívka sundat snadno pomocí tlačítka umístěného uprostřed matice přední brzdy

Rybolovné techniky: Přední brzda se používá u navijáků na položenou, kaprařinu, přívlač, plavanou, feeder, lov dravců, lov na dírky, sumcařinu i mořský rybolov.

Výhody přední brzdy: Za hlavní výhodu přední brzdy považuji jednoduchou a spolehlivou konstrukci a umístění. Díky umístění na horní straně cívky můžete současně nastavovat brzdu a regulovat odpor brzdy to samou rukou.

Nevýhody: Někdy může být méně flexibilní, pokud je brzda dlouhá, tzn. je potřeba hodně otoček na povolení nebo utažení brzdy.

Zadní brzda

Zadní brzda navijáku se reguluje pomocí matice umístěné na spodní straně navijáku.

Naviják se zadní brzdou
Naviják se zadní brzdou

Zadní brzda navijáku se povoluje doleva a utahuje doprava. Je to tedy přesně naopak, než u přední brzdy. To může být pro začínající rybáře trochu matoucí, ale je to jen otázka zvyku.

Cívka u navijáku se zadní brzdou se obvykle sundává pomocí tlačítka umístěného na horní straně cívky uprostřed. Tlačítko zmáčknete a cívku jednoduše sundáte.

Rybolovné techniky: navijáky se zadní brzdou se nejčastěji používají na plavanou nebo feeder, ale samozřejmě se dají použít i na přívlač nebo položenou. Nepoužívají se typicky v kaprařině a sumcařině, ale není to žádné dogma.

Výhody zadní brzdy: když přemýšlím nad výhodami zadní brzdy, napadá mě pouze jediná: zvyk. Někdo na ní může být zvyklý a vyhovuje mu více, než přední brzda. Jednoduše je to alternativa. Mnohem zajímavější výhodu může mít zadní brzda doplněná o tzv. bojovou brzdu.

Nevýhody: není tak po ruce, nedá se jednou rukou současně nastavovat brzdu a regulovat odpor cívky. Někdy může být méně flexibilní, pokud je brzda dlouhá, tj. je potřeba hodně otoček na povolení nebo utažení brzdy.

Bojová brzda

Bojová brzda je stejně jako zadní brzda umístěná na spodní straně navijáku. Je to vlastně taková nadstavba běžné zadní brzdy. Bojová brzda je páčka umístěná nad maticí zadní brzdy.

Naviják s bojovou brzdou
Naviják s bojovou brzdou

Funkce bojové brzdy je rychlé povolení případně utažení cívky. Pokud máte brzdu mírně utaženou a ryba udělá nečekaný výpad, máte díky bojové brzdě možnost rychleji zareagovat a uvolnit brzdu. Páčka bojové brzdy se povoluje doleva a utahuje doprava. Tedy stejně jako zadní brzda. Rozdíl je pouze v tom, že bojová brzda má zesílený účinek.

Rybolovné techniky: nejčastěji se bojová brzda používá na plavanou, přívlač a feeder, i když u přívlači a feederu je v poslední době oblíbenější spíše přední brzda.

Výhody zadní brzdy: možnost rychle zareagovat na výpad ryby a povolit brzdu.

Nevýhody: složitější konstrukce, vyšší hmotnost

Volnoběžná brzda

Volnoběžná brzda navijáku se skládá ze tří částí: regulace brzdy pro zdolávání, regulace brzdy pro záběr a páčky na přepínání mezi oběma brzdami. V praxi to funguje tak, že si nastavíte brzdu na zdolávání, poté si přepnete režim brzdy na záběr a záběrovou brzdu si více povolíte, abyste nepřišli při silném záběru (jízdě) o prut. Při záběru se brzda protáčí a před zásekem si přepnete brzdu na zdolávací režim.

volnoběžná brzda navijáku
Volnoběžná brzda navijáku

Nejčastěji bývá zdolávací brzda nahoře jako přední brzda a záběrová brzda dole jako zadní brzda. Páčka na přepínání brzd pak bývá na vnitřní straně dolní části navijáku. Existují i navijáky, kde jsou obě brzdy na spodní straně (dvě matice zadní brzdy nad sebou).

Rybolovné techniky: volnoběžná brzda se nejčastěji používá v kaprařině, klasické položené a případně i feederu nebo lovu dravců na položenou.

Výhody volnoběžné brzdy: hlavní výhodou je, že nemusíte stále regulovat jednu brzdu mezi zdolávacím a záběrovým nastavením. S volnoběžnou brzdou máte obě polohy stále nastavené a pouze mezi nimi můžete přepínat. Díky povolené záběrové brzdě nehrozí takové riziko ztráty prutu při prudkém záběru.

Nevýhody: složitější konstrukce, vyšší hmotnost navijáku.

Závěr

Každý typ brzdy má svoje výhody i nevýhody. Ve výsledku je vcelku jedno, jaký naviják zvolíte. Důležité je, aby se vám naviják dobře ovládal. Každému vyhovuje něco jiného. Začínající rybář si postupným zkoušením dojde k tomu, co mu nejvíce vyhovuje. Zkušený rybář nebude mít problém s žádnou z variant, ale bude mít svůj oblíbený typ, který mu nejlépe sedí.

Sdílejte článek

HrůzaNic mocPrůměrDobrýSuper (2 hodnocení, průměr: 5,00 z 5)
Loading...
60 zobrazení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *